Tillit kan ikke tvinges frem

En undersøkelse i Storbritannia nylig viser at alle kampanjer, all feilinformasjon til tross, all fortielse av kriminalitet i media, – virkeligheten lar seg ikke skjule. For å si det på en annen måte, selv om kulturrelativister og muslimenes støttespillere prøver alt de kan å fremstille innvandrings- og kulturblandingsprosjektet som vellykket, vil folk fremdeles beholde sin evne til å se, resonnere, vurdere og trekke slutninger. Og som vi ser, de slutningene er ikke nødvendigvis sammenfallende med ovennevntes.

Flertallet af briter forbinder islam med kvindeundertrykkelse og ekstremisme, viser ny undersøgelse.

To ud af tre briter mener, at religionen islam opfordrer til kvindeundertrykkelse. Samtidig forbinder hver anden islam til ekstremisme og terrorisme.

Det viser en ny online-undersøgelse fra YouGov blandt mere end 2.100 voksne i Storbritannien.

Hva gjør man så med dette målingresultatet, tro? For det var jo unektelig svært dårlig sett fra muslimers synsvinkel.

Man skulle umiddelbart, utfra innlærte forestillinger i vår kultur om god oppførsel, sunn ydmykhet og lignende tro at muslimene og deres støttespillere ville tenke: «Ok, vi har en jobb å gjøre. Vi må forandre oss.»

Men neida. Det er britene som skal forandre seg. De må få et annet inntrykk av muslimene enn det virkeligheten har gitt dem. Ergo startes det en kampanje. Altså ikke for å endre dem som skaper inntrykket, men en kampanje for å endre det inntrykket britene har. Jeg minnes et gammelt visdomsord: «Tillit kan ikke tvinges frem.» Jeg tør derfor påstå at denne kampanjen vil mislykkes med mindre muslimene selv tar et oppgjør med religionen sin og hatet sitt. Koranen selv.

Undersøgelsen er bestilt af den britiske organisation Exploring Islam Foundation, der i dag mandag har lanceret en ny kampagne med titlen ”Inspired by Muhammad (inspireret af Muhammed, red.). ‘

Kampagnen skal være med til at forbedre den offentlige forståelse af islam og muslimer samt nedbryde negative fordomme.

– Kampagnen viser hvordan briter bliver inspireret af deres tro til at bidrage positivt til samfundet. Kampagnens fokus er på kvinders rettigheder, social retfærdighed og miljøet, fremgår det af en pressemeddelelse på kampagnens hjemmeside.

Undersøgelsens resultater:

69 pct. mener, at Islam opfordrer til undertrykkelse af kvinder.
60 pct. siger, at de ikke ved meget om Islam.
58 pct. forbinder Islam med ekstremisme.
50 pct. forbinder Islam med terrorisme.
13 pct. forbinder Islam med fred.
6 pct. forbinder Islam med retfærdighed. 

Berlingske

Dette innlegget ble publisert i Islam og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.