Hat: ekstremt eller ikke?

Aftenposten bringer i dag en kronikk av postdoktorstipendiaten Sindre Bangstad under tittelen «Mistenksomhetens blikk».

Undertittelen forteller oss at «Islam Net ved Høgskolen i Oslo inviterte den antisemittiske imamen Zulfiqarnain S.A. Madni til et av sine arrangementer.»

Jeg skal ikke gå så mye inn på alle påstandene og argumentene, mye av det faller på sin egen urimelighet. Folk som opplever islam som ekstremt, forandrer ikke oppfatning om Bangstad som sosialantropolog går god for at dette ikke er farlig. For det er det egentlige budskapet hans. Mulig han ikke skjønner det selv. Han er en typisk eksponent for de krefter i samfunnet som ønsker å berolige alle som ser med uro på det kjempestore eksperimentet myndighetene har startet med den norske befolkningen, helt uten å spørre oss om vi ønsker det. Fra Statistisk Sentralbyrå, som bevisst underestimerer befolkningsøkningen blant innvandrerne, til ministre som hyller det fargerike, morsomme fellesskapet, og media som redigerer debatten slik at den passer inn i det bildet man ønsker folk skal ha av det kulturelle, vellykkede mangfoldet. Debattinnlegg som ikke harmonerer med konsensus avvises.

Men vi lar oss ikke lure. En fri og åpen debatt krever at media informerer oss om virkeligheten, slik den faktisk er, ikke det glansbildet som ganske riktig ser bra ut, men som ikke er virkeligheten.

Bangstad skriver om den ovennevnte, antisemittiske imamen som ble invitert til å tale på Høgskolen.

VG presenterte sin utgave av saken på en markskrikersk forside med tittelen «Holder kurs i EKSTREM ISLAM på norsk høyskole». Dagbladet hadde senest i februar erklært at «radikale islamister» var underveis til HiO.

Vær Varsom-plakatens § 4.4 stiller klare krav til et visst samsvar mellom titler, overskrifter og faktisk innhold i avisartikler. Gitt at ingen norske medier har kunnet påvise oppfordringer om bruk av vold hverken fra Islam Nets foredragsholdere eller styremedlemmer, snubler sentrale norske medier i begrepene ved å kategorisere Islam Net som uttrykk for «radikal og ekstrem islam».

I et liberalt og sekulært samfunn med religions- og livssynsfrihet er det faktisk fullt ut lovlig å misjonere for ultrakonservative og pietistiske utgaver av islam.

Er dette sant? Er det lovlig å misjonere for utgaver av islam hvis de har antisemittisk innhold? Man kan også spørre: er antisemittisme fra en muslim «ekstrem islam» eller ikke? Har kanskje kulturrelativismen spilt postdoktorstipendiaten et puss, – siden det er så mange muslimer som hater jøder, er det ikke «ekstremt»…?

Vi må holde på begrepsdefinisjonen. Hatefulle ytringer er ekstremt. Når islam eller dens talsmenn ytrer hat mot jøder er dette ekstremisme. Det er ekstrem islam når imamer ytrer seg antisemittisk. Og det er klart mot norsk lov.

Dette innlegget ble publisert i Antisemittisme, Islam og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.