Svensk jøde søker asyl i sitt eget land

Annika Hernroth-Rothstein – asylsøker i sitt eget land på grunn av økende antisemittisme

Annika Hernroth-Rothstein – asylsøker i sitt eget land på grunn av økende antisemittisme

Det er horrible tilstander i Sverige. Denne saken viser hvor lite svenske myndigheter “gillar olika” bortsett fra slik de selv definerer det. Jøder, for eksempel, ønsker de ikke i dette landet styrt av hyklere.

Den svenske jøden Annika Hernroth-Rothstein søkte mandag om politisk asyl i sitt eget land Sverige. Rothstein (31) er tobarnsmor og politisk rådgiver for Folkpartiet. Hun tok dette oppsiktsvekkende og dramatiske skrittet for å protestere mot en rekke forordninger i Sverige som rammer jøder, som forbud mot kosher-slaktning, rituell omskjæring, og til og med også import av kosher-mat, skriver The Times of Israel.

Sveriges (og Norges) forslag om å forby rituell omskjæring, samt en resolusjon i Europarådet som fordømmer praksisen, ses på av mange som et tegn på en økende antisemittisme i Europa. Diskusjonen om emnet er heftig, også i Norge.

Målet med aksjonen er ifølge Rothstein å flytte diskusjonen fra sosiale medier som Twitter, eller den som foregår rundt middagsbordene hjemme hos folk og i synagogene for jødenes del, til å bli et tema for beslutningstakerne, og å få dem til å forstå at dette er et problem som de er nødt å ta fatt i. Rothstein har en fortid som aktivist i solidaritetskampanjer med jødene og for Israel.

“Det er fint at vi har samtaler om dette oss imellom, men jeg ser ikke på dette som et jødisk problem først og fremst. For jeg tror ikke det er mange jødiske antisemitter der ute,” sier hun til The Times of Israel i et telefonintervju tirsdag. “Vi har ikke ansvaret for å løse dette selv. Det er et politisk problem som må få politiske konsekvenser og løsninger.”

Mange hun har snakket med har sagt at hun skal glemme det og at den eneste løsningen for jøder i Europa er å flytte til Israel. Men hun nekter å akseptere dette.

“Vi har et ansvar for dem som ikke er i stand til å flytte. Mennesker over 80 som har vært gjennom et helvete for å komme hit. Vi skylder dem å sikre dem forhold så de kan leve åpent og fritt. Jeg vil at folk skal se at dette er en sak om menneskerettigheter,” sier hun. “Folk kommer hit fra hele verden for å kunne leve fritt og åpent, mens jødene i Sverige blir nektet denne grunnleggende rettigheten.”

Rothsteins foreldre byttet navn i 40-årene, men kunne ikke flykte fra antisemittismen i omgivelser som lot nazistenes soldater passere fritt på sin vei til Norge. Hun vokste opp uten noen sterk tilknytning til Judaismen, men ble grepet da hun ble mor i en alder av 22, og begynte å holde Sabbaten, og å skrive en politisk blogg.

Sist mandag publiserte hun en artikkel på nettstedet Mosaic Magazine hvor hun offentliggjorde søknaden om å få flyktningestatus i Sverige.

Ifølge det svenske Migrasjonsverket kan man søke om asyl når “om du har välgrundade skäl att vara rädd för förföljelse på grund av: ras, nationalitet, religiös eller politisk uppfattning, kön, sexuell läggning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp.”

Migrasjonsverket skriver videre: “Förföljelsen kan komma från hemlandets myndigheter. Det kan också vara så att myndigheterna inte kan eller vill ge skydd mot förföljelse från enskilda personer eller grupper.”

I artikkelen på Mosaic påpeker Rothstein at kosherslakting har vært ulovlig i Sverige siden 1937, og at forbud mot omskjæring hurtig får støtte blant folk, bade politisk og ellers.

“Politikerne på høyre- og venstresiden finner hverandre når det kommer til våre religiøse tradisjoner. De setter sin ære i å beskytte både dyr og barn fra mennesker som oss, og fra det en av våre politikere kalte “barbariske skikker”, skriver hun.

“Våre tradisjoner blir ulovlige, den ene etter den andre”, skriver hun. “Angrep på oss går ustraffet hen. Politikere, journalister og intellektuelle beskriver oss som barbarer. Den 9. november, på 75-årsdagen for Krystallnatten, gikk flere hundre nynazister i tog gjennom Stockholm i solidaritet med sine greske allierte i Gyllent daggry. Det var en lovlig demonstrasjon, de hadde tillatelse fra politiet. En gruppe venstreorienterte, også denne på flere hundre mennesker, protesterte. Mange av dem viftet med Hamasflagg og palestinske kefiyaher. Det var duket for en perfekt synergi: et høytidelig jubileum for en skammens dag – kapret av to ekstreme og nominelt motsatte sider av det politiske spektrum og likevel forent i sitt jødehat, alt med myndighetenes tillatelse.”

For en måned siden konfronterte hun personen bak det siste forbudet mot kosherslaktning og andre lignende lover. Hun sa til ham at det jo hadde vært noe lettere å bare lage en lov som forbyr jøder, i stedet for å forby jødenes rituelle praksis litt etter litt. Etter en tjue minutter lang diskusjon, sa parlamentarikeren: “Vel, du kjenner oss. Dette som vi kaller multikulturalismen. Alt det der. Vi vil ikke ha det. Ikke her. Ikke i vårt land.”

Så langt er svenskene generelt “veldig tause”, sier Rothstein. Men hun har fått overveldende positive tilbakemeldinger fra folk over hele verden. Men hun innrømmer at det også har vært noen negative reaksjoner, og hun venter mer av det fremover.

“Selvfølgelig ventet jeg store reaksjoner fra de høyreekstreme gruppene. De vil hate meg uansett hva jeg gjør. Men jeg ventet reaksjoner også fra det jødiske samfunnet her”, sier hun.

Før hun sendte inn søknaden, snakket hun om saken med andre jøder. En dag kom en kvinne til henne og sa at hun hadde hørt om saken.

“Å, som du provoserer”, sa hun til meg. “Hvorfor må du trykke din identitet opp i ansiktet på andre folk?”

Rothstein for sin del lurer på hvorfor jøder ikke gjør akkurat det.

“Regjeringen kommer med den ene avgjørelsen etter den andre som tar bort vår religiøse frihet og driver oss ut av landet, uten at vi kommer oss ut på gatene”, sier hun. “Vi burde være der og demonstrere, men vi er det ikke. Jeg håper at også de jeg irriterer vil tenke på det.”

“Jeg vil at folk skal skjønne at dette ikke bare er en spøk. Selvfølgelig er det et stunt for å få publisitet. Men det vil ikke vare lenge, og jeg vet at søknaden min vil bli avslått. Men dette er om noe mye større. Det handler om å stille regjeringen til ansvar.”

Times of Israel: Svensk jøde søker om asyl i sitt eget land 

Relaterte innlegg
Tyrkias “storsinn” forhindret krig
Tyrkia: Israels raid på Gaza-flotiljen grunn til krig. Den tyrkiske statsminister Tayyip Erdogan sa i et intervju til den arabiske TV-kanalen Al Jazeera forrige uke at Israels angrep på flotiljen som skulle til Gaza i 2010 egentlig var grunn nok for ...
Les mer...
En bombe, antagelig ment for det jødiske Chabab-bønnehuset som lå like ved, drepte lørdag 9 mennesker i et tysk bakeri i den indiske byen Pune, og såret 53. Ingen har så langt påtatt seg ansvaret, men man mistenker muslimske naboer. ...
Les mer...
Durban III sier ja til Kadaffi, nei til Israel Det er fullt mulig også for vanlige mennesker å danne seg et bilde av hva som skjer, bare ved å sammenholde opplysninger, takket være Internett. Norske medier alene bringer ikke det fulle ...
Les mer...
En skotsk professor responderer på en universitetsboikott av Israel. Av Dr. Dein MacEoin (Oversettelse: Willy Gjøsund) Studentforeningen i Edinburgh gikk for å boikotte alt israelsk ettersom de hevdet at Israel er under et apartheid-regime. Dr. Dein MacEoin er ekspert på Midtøsten, og ...
Les mer...
En dansk undersøkelse konkluderer med at 58 prosent av de spurte ikke vil at det skal tas noen form for religiøse særhensyn på arbeidsplassen. Halal-kjøtt, bønnerom, fri på helligdagene. Det er mange muligheter for arbeidsgiverne. Men danskene mener altså at religion ...
Les mer...
Dagbladet Politiken legger seg flat for muslimenes krav om unnskyldning for å ha bragt karikaturene av Muhammed. Forliget er indgået mellem Politiken og otte organisationer, der repræsenterer 94.923 af profeten Muhammeds efterkommere og er ifølge Politikens chefredaktør, Tøger Seidenfaden, et eksempel ...
Les mer...
Swedish artists Gunilla Skoeld Feiler, left, and Israeli born Dror Feiler stand behind their restored art installation,  "Snow White and the Madness of Truth", at the courtyard of the Museum of National Antiquities in Stockholm, Sweden Saturday Jan. 17 2004.  Israel's ambassador to Stockholm,  Zvi Mazel, was ousted from the museum last night after he destroyed this artwork, featuring a pool filled with red water, designed to look like blood and a sailboat with the name Snow White floating on the water with a photo of a smiling Islamic Jihad bomber Hanadi Jaradat. Jaradat blew herself up together with 21 Israeli bystanders in  Haifa, Israel in October of last year. (AP photo/Pressens Bild/Bertil ERicson)  **  SWEDEN OUT  **
Wikipedia er en nyttig oppfinnelse, og det er selvsagt fint at så mange har gått sammen om å skape dette digitale oppslagsverket. Men kvaliteten er så som så, særlig i den norske versjonen sies det, og man skal nå i gang ...
Les mer...
Jeg er på sjøen og har dårlig linje, intet mindre har jeg hele dagen tenkt på Jostein Gaarders lavmål av en kronikk i dagens Aftenposten. Dette er noe av det verste jeg noensinne har lest i Norge. Det han uttrykker ...
Les mer...
En jøde ble brutalt stukket ned i den franske byen Strasbourg natt til lørdag. 42-åringen ble angrepet av to menn og slått i bakhodet med en metallstang, og stukket i brystet av den andre. Myndighetene har fått tak i de to ...
Les mer...
Som å rive Hitlers hjem
Mens media i Norge nærmest selvsagt, som på automatikk, fordømmer at jøder bygger boliger i Øst-Jerusalem, byen som har vært jødenes hovedstad i tusener av år, og som Jordanske arabere okkuperte i 1948 mens de jaget ut de jødene de ikke drepte, ...
Les mer...
Tyrkias “storsinn” forhindret krig
Bombe i India
FN er stedet
Professor argumenterer mot universitetsboikott av Israel
DK: Vil ikke ha særhensyn for religiøse
Politiken unnskylder
Wiki-what?
Antisemittisme fra Gaarder
Jøde med kippah knivstukket i Strasbourg
Som å rive Hitlers hjem

Relaterte artikler:

  • Ingen relaterte poster funnet

Leave a Reply

 

 

 

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>